Utväg

Är du ung och inte känner någon tillhörighet? Skulle du vilja komma ut och träffa andra i samma situation? Eller vill du bara träffa en annan vuxen via teams och prata?

Unga som varken arbetar eller studerar är en outnyttjad resurs som behövs i samhället. Norrbotten behöver 51.000 anställningar fram till och med 2030. Även om sysselsättningen i regionen är hög jämfört med övriga riket, har vissa grupper svårt att etablera sig på arbetsmarknaden. Det gäller unga som varken arbetar eller studerar, individer som saknar gymnasieutbildning, personer med funktionsnedsättningar och personer som är utomeuropeiskt födda.

Projekt Utvägs huvudsakliga målgrupp är unga mellan 18 och 30 år som varken arbetar eller studerar. Vi vill dock inte stänga dörren för någon som är äldre eller yngre. Tillsammans kommer vi i projektteamet att hitta individuella lösningar för att du ska känna ett hopp till livet och närma dig arbetsmarknaden på något sätt. Kan vara via studier, praktik eller annat som vi kommer fram till gemensamt.

En sekundär målgrupp som projektet riktar aktiviteter mot är föräldrar och andra anhöriga till unga som inte arbetar eller studerar. Anhöriga kan ofta känna sig ensamma och uppleva hopplöshet. Projektet vill hitta sätt att stötta dessa och ge dem verktyg för att i sin tur, stötta sina ungdomar.

Projektets huvudmål är att hitta en modell för hur folkhögskolor och kommuner kan samarbeta för att stötta målgruppen unga som varken arbetar eller studerar.

Projektets delmål är att:

1. Deltagarna i projektet har stärkt sin självkänsla och fått verktyg för att fungera i vuxenlivet
  2. Deltagarna har kommit närmare arbetsmarknaden
  3. Det finns ett arbetssätt för att arbeta tillsammans med ungdomens anhöriga för att öka ungdomens möjligheter att närma sig arbetsmarknaden
  4. Det finns ett fungerande gemensamt arbetssätt att arbeta uppsökande gentemot målgruppen
  5. Det finns gemensam kunskap hos personal som jobbar på folkhögskolan och kommunen om NPF och andra orsaker till att ungdomar inte arbetar eller studerar
  6. Det finns ett dokumenterat arbetssätt hos folkhögskolor och kommuner för ökat samordnat stöd för målgruppen.

Projektet finansieras av Europeiska socialfonden och Region Norrbotten och samverkanspartner är Kalix KommunBodens kommun, Kalix Folkhögskola och Sunderby folkhögskola

Kontakta oss

Kontakta oss om du är intresserad av att veta mer eller är en anhörig till någon i denna målgrupp